Saturday, November 7, 2009

Dosa pada mulut??

Baginda SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya di antara perkara yang boleh menyebabkan mendapat keampunan: Memberi salam dan baik percakapan.� (Hadis riwayat ath-Thabarani)

Astarfirullah...........mungkin aku telah melakukan dosa pada mulutku Ya Allah?
Sesungguhnya setiap perkataan yang keluar dari mulut akan dihisab kelak

Oh..takutnya..........

Petang ini, 6hb 11 2009,suatu kejadian yang membuatkan aku lebih memahami akan diam lebih baik dari bercakap..

Aku ingin menjemur bajuku..namun aku teringat akan apa yang telah cakap(boleh dikatakan berhujah) dengan rakanku tadi..

bammm!!

aku terlanggar tiang ampaian besi..dibahagian hujungnya terkena bibirku..

terasa di lidahku darah yang keluar dari bibirku..

aku cuba untuk bertahan..aku teruskan dahulu menjemur bajuku walaupun terasa amat pedih gigi dan mulutku

hatiku berdebar-debar..tidak putus-putus aku menyebut namaMu dihatiku..

Ya Allah..pengkafarah dosa apakah kali ini?
adakah kerana lidahku?
adakah kerana aku bercakap perkara yang sia2?
adakah kerana aku bercakap dalam keadaan aku ujub?ria'?
Astarfirullah...

Aku menerima kejadian ini dengan berlapang dada...
Aku akan cuba untuk menjaga lidah dan mulutku yang mengeluarkan kata2....

aku pulang ke asrama..
agak besar ruang yang terlanggar bibir dan gigi..
menjadikan luka yang mengeluarkan darah..

Aku insaf atas petunjukMu ya Allah..

No comments: